رسانه های ورزشی چقدر سالمند؟

رسانه های ورزشی چقدر سالمند؟

دیجیپا: در شرایط امروز روزنامه های ورزشی مرز باریكی بین حرفه ای بودن و كوشش برای جذب مخاطب وجود دارد و شاید جبر فروش سبب می گردد یكسری مسائل ناخودگاه نادیده گرفته شوند. چه بسا دیده شده است كه پس از آخر بازی های مهم ورزشی و خصوصا فوتبال ها، رسانه های ما و بخصوص مطبوعات بدون در نظر گرفتن صحت و سلامت خبر با تیترهای نامناسب، به عرضه ی خبر، تحلیل و گزارش بپردازند.


به همین منظور خبرنگار رسانه ایسنا درباره ی اعتبار رسانه ها در حوزه ورزش و اینكه چقدر این رسانه ها از فضای سالمی برخوردار می باشند، با سعید خال ـ مدرس دانشگاه ـ گفت وگو كرده است.
وی در این زمینه معتقد است: اعتبار یك رسانه با میزان سرعت، دقت و صحت انتشار اخبار ارتباط پیدا می كند، اما مهم ترین چیزی كه اعتبار یك رسانه را بالا می برد همان صحت اخبار است و مسلما اخبار در رسانه های رسمی از اهمیت و اعتبار بالایی برخوردار می باشد.
خال در این زمینه مطرح كرد: رسانه های رسمی همچون رسانه های ملی و مكتوب از اهمیت و اعتبار بالاتری برخوردار می باشند، اما با روی كار آمدن فضای مجازی و بعضی از رسانه های مجازی، بازار این مورد آشفته شده است و گاها بعضی از افراد و گروه های مجازی درست است كه سرعت انتقال اطلاعات را بالا برده اند، اما به هیچ وجه بر اعتبار خبر نیافزوده اند و كما اینكه متاسفانه اعتبار اخبار را هم پایین آورده اند كه در حوزه ورزش هم همین طور است.

او با اشاره به ایام جام جهانی و اخباری كه در طول برگزاری این رویداد مهم ورزشی منتشر می شود، خاطرنشان كرد: در همین روزها شاهد می باشیم كه هر چه رسانه قدیمی تر، یك صداتر و شناخته شده تر باشد، اعتبار خبرش هم بیشتر است.

این مدرس ارتباطات سپس با اشاره به عملكرد فضای مجازی و اطلاعات و اخباری كه از این رسانه ها منتشر می شود، مطرح كرد: متاسفانه رشد سایت ها و فضای مجازی و گروه های تلگرامی سبب شده است گاها اخبار نادرست به مخاطبان برسد. اینجاست كه سواد رسانه ای باید بالا باشد. مطمئنا در همه جا این فضای رسانه ای تاثیر گذاشته است، اما در حوزه ورزش نمود این وضعیت بیشتر است. به علت این كه میزان علاقه و هیجان و درخواست بالاتر است و نمونه بارز آن اتفاقی بود كه بعد از پیروزی و حضور درخشان تیم ملی فوتبالمان در جام جهانی شاهد بودیم؛ علی رغم اینكه یك نمایش اقتدارگرا و غرورآفرین را شاهد بودیم، اما بعد از آن دیدیم كه متاسفانه رسانه ای شدن این اختلافات و شایعات كه اساس شكل گیری آن هم با كمال تاسف همین فضای مجازی بود، سبب شد یكسری از حرف و حدیث ها، اختلافات و كدورت هایی را در جامعه ورزش و تیم ملی شاهد باشیم و به نظر می آید كه تمام اینها هم اگر ریشه یابی شود، ریشه یابی های منفعت طلبی، شخصی و مطامع شخصی و اقتصادی دارد؛ ازاین رو رسانه ملی، خبرگزاری ها و سایت های رسمی و همینطور رسانه های مكتوب موظف می باشند كه فضا را تلطیف كرده و در رساندن اطلاعات و اخبار درست به مخاطب كوشش كنند.

خال در ادامه گفت وگوی خود با تاكید بر افزایش سواد رسانه ای در جامعه، اظهار نمود: سواد رسانه ای در سطح جامعه به كلی پایین است؛ یعنی جامعه به سمت و سویی می رود كه در حقیقت افرادی می خواهند كه این اتفاق رخ دهد. مسلما این مورد در ورزش بیشتر است، اما به نظرم رسانه های ملی و مطرح می توانند این فضاها را تلطیف كنند. هر چند كه رسانه ملی به نظر می آید در این زمینه پروگاز جلو می رود و عملا هم دو، سه نفر هم بیشتر گرداننده آن نیستند.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو با تاكید بر شفاف سازی رسانه ها در حوزه های مختلف، بیان كرد: مبحث عدم شفافیت در همه حوزه ها وجود دارد، اما در حوزه ورزش به علت جذابیت و دامن گیر بودن بیشتر است. اما واقعیت این است كه ما به جای این، بیاییم ژورنالیسم تحقیقی و ژورنالیسم فاخر، خبررسانی دقیق و علمی را شیوع دهیم تا مخاطب خودش بتواند سره را از ناسره تشخیص دهد؛ یعنی به جای آن، سواد رسانه ای مردم را بالا ببریم. از آن طرف هم در رسانه ها سالم سازی نماییم وگرنه این رسانه ها با توانی كه دارند قدرت قلب واقعیت را دارند.

سعید خال در انتها اظهار داشت: رسانه ملی در این زمینه بسیار موثر است. به هر حال این رسانه قدرت و زمان و دربرگیری زیادی دارد، اما به نظر می آید رسانه ملی هم خودش بیشتر راغب است كه به جای متن به حاشیه بپردازد و مسائل را سطحی بررسی كند.




1397/04/17
13:44:57
5.0 / 5
4714
تگهای خبر: تیم , سایت , سرعت , فوتبال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
Digipa Sports Shoes

دیجیپا

فروش لوازم و کفش ورزشی

digipa.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیپا محفوظ است